Najczęściej popełniane błędy w etykiecie biznesowej
Rozmawianie przeztelefon komórkowy podczas spotkania stało się najbardziej rażącym naruszeniem etykiety biznesowej, wynika z ankiety przeprowadzonej przez Booking.com, serwis rezerwacji online, dla redakcji RBC Style. 46% osób podróżujących służbowo z różnych krajów uważa to działanie za nieprawidłowe. Brytyjczycy i Amerykanie są szczególnie wyczuleni na przedwczesne rozmowy, natomiast Japończycy nie uważają tego za tabu.
getty
Drugim najpoważniejszym błędem w etykiecie biznesowej było niewłaściwe powitanie, na które wskazało 43% respondentów. Przedstawiciele Japonii zwracają szczególną uwagę na niestosowne pozdrowienia. 61% respondentów z Kraju Wschodzącego Słońca uznało to za najwyższy przejaw chamstwa. Nieodpowiedni ubiór (36%), głośne rozmowy (32%) i nieodpowiadanie na e-maile w ciągu 24 godzin (19%) również zostały wymienione wśród najpoważniejszych błędów etykiety wśród podróżujących. Osoby podróżujące służbowo z Chin szczególnie głośno wyrażały się na ten temat, tłumacząc, że w ich kraju jest to uważane za podstawową formę nieuprzejmości. Badanie wykazało, że Chińczycy najczęściej łamią zasady etykiety biznesowej (67%), a następnie Włosi (65%), Amerykanie (58%), Niemcy (56%) i Hiszpanie (52%).
Ogólnie rzecz biorąc, 62% osób podróżujących służbowo potwierdziło, że brak wiedzy na temat etykiety biznesowej wpływa na reputację firm i ma negatywny wpływ na wyniki finansowe. W badaniu, które trwało od 29 stycznia do 11 lutego, wzięło udział 4 555 uczestników, którzy w ciągu ostatniego roku odbyli co najmniej cztery międzynarodowe podróże służbowe.