10 balerin, które zmieniły historię tańca

 Dziś Svetlana Zakharova i Misty Copeland urzekają nas swoim stylem i gracją. Przed nimi były boskie Anna Pavlova i Maya Plisetskaya, namiętna Alicia Alonso, królewska Margot Fonteyn i romantyczna Carla Fracci - nazwiska, które są na ustach nawet tych, którzy nie interesują się tańcem.


W tym artykule znajdziesz dziesięć najważniejszych nazwisk, które pomogą Ci zanurzyć się w historii kobiecego baletu od XIX wieku do dziś.

1. Marie Taglioni (Sztokholm, 1804 - Marsylia, 1884)

Dzięki niej powstał wizerunek tancerki jako delikatnej, wyrafinowanej dziewczyny. Pewnie stojąca na pointe w tutu ozdobionym welonem - jakby była na chmurze, w nieważkości.

Po debiucie w Operze Paryskiej w balecie La Sylphide, który zapoczątkował romantyczną estetykę tego tańca, stała się divą teatrów i dworów w całej Europie.

Z modnej sceny, styl Taglioni wywołał furię w społeczeństwie, a jej życie było pełne przygód i niemal rozpustne, pomimo jej anielskiej reputacji jako tancerki. Po tym jak stała się tak bogata, m.in. dzięki datkom wielbicieli, że posiadała kilka pałaców w Wenecji, zakończyła życie w ubóstwie, ucząc tańca.

 

2. Anna Pavlova (Sankt Petersburg, 1881 - Haga, 1931)

Czczona przez elity i należąca do mas - Anna Pavlova, uosobienie łabędziej tancerki. Po opuszczeniu carskiej Rosji występowała na scenach Paryża i Londynu, a między tournée wyjeżdżała do Australii. To właśnie tam zadedykowano jej tort - biały tort bezowy podobny do jej tutu.

Zawsze idealny w swoim stylu, w ubraniach, Anne dał pierwszeństwo do futer szynszyli i sobola, był fanem kapeluszy z piór strusia lub jastrzębia.

 

3. Margot Fonteyn (Raigit, 1919 - Panama, 1991)

pozostała wzorem dla nowych pokoleń baletnic: nieskazitelna - na scenie i w życiu - nie na darmo otrzymała tytuł Damy Imperium Brytyjskiego.

Po dzieciństwie spędzonym w Chinach, Margot wróciła do Wielkiej Brytanii, gdzie zdobyła pozycję tancerki-symbolu Royal Ballet.

Jej życie osobiste było dość burzliwe: jej pierwszym mężem był panamski dyplomata, który padł ofiarą politycznego skandalu. Później związała się z Rudolfem Nurejewem: on był dwudziestoletnim cudownym dzieckiem, które właśnie uciekło ze Związku Radzieckiego, ona była czterdziestoletnią honorową baletnicą, która właśnie przechodziła na emeryturę. Między nimi, na scenie, a może i poza nią, wybucha namiętność, po historycznej "Giselle", po której następują złote sezony, i aż do stworzonego specjalnie dla nich baletu "Marguerite i Armand".

 

4. Maya Plisetskaya (Moskwa, 1925 - Monachium, 2015)

Życie tej baletnicy mogłoby być świetnym tematem na film. Będąc absolutną primabaleriną, oczarowała całe pokolenia widzów swoją genialną techniką i wyszukanym liryzmem.

Nieposkromiony temperament tancerki przeciwstawił się radzieckim władzom, które robiły wszystko, by ukryć Maję przed światem, m.in. zakazując jej występów za granicą. Ale jej sława przekroczyła wszelkie ideologie. Oprócz choreografów, którzy tworzyli jej balety, zachodni projektanci mody i fotograficy podziwiali jej świetliste oczy, długie włosy, łabędzią szyję i silną, zdecydowaną urodę.

 

5. Alicia Alonso (Hawana, 1920 - Hawana, 2019)

Balet kubański jest unikalnym zjawiskiem dzięki połączeniu klasycznej techniki i karaibskiej pasji. Alicia Alonso całą swoją naturą zaprzecza, że balet klasyczny może być tylko sztuką Zachodu.

Alicja kontynuowała taniec nawet w wieku osiemdziesięciu lat, ciesząc się tournée do ostatnich dni: z jaskrawym teatralnym makijażem, błyszczącymi czerwonymi paznokciami i nieodłączną chustą na głowie.

 

6. Carla Fracci (Mediolan 1936)

Spadkobierczyni div romantycznego baletu, ze swoją prostą i żywą urodą, wdziękiem i ponadczasową kobiecością, Carla Fracci uosabia wizerunek klasycznej tancerki.

Od czasów teatralnych Carla Scala zrobiła międzynarodową karierę, dając wiele niezapomnianych przedstawień w wielkich teatrach świata, a jej partnerem był sam Rudolf Nureyev.

 

7.

Sylvie

Guillem (Paryż, 1965)

Sylvie Guillem zmieniła styl baletu w ciągu ostatnich 30 lat.

Wszyscy znają jej nieskazitelną i królewską technikę, a zwłaszcza piękne nogi w pozycji na godzinie szóstej. Zadebiutowała w gimnastyce rytmicznej i była cudownym dzieckiem w École des Ballets de Paris, dołączyła do zespołu w wieku 16 lat, a w wieku 19 lat została primabaleriną.

Kapryśna z natury, panna No opuściła operę, by poczuć się bardziej wolna. Od tego czasu minęło 50 lat, a jej pożegnanie ze sceną okazało się nieodwołalne: perfekcjonistka, jak to ona, nie uznaje kompromisów.

 

8. Alessandra Ferri (Mediolan, 1963)

Artystyczne i osobiste historie współczesnej tragicznej baletnicy Alessandry Ferri są równie fascynujące jak historie div z przeszłości.

Pasja i odwaga zawsze były motorem jej wyborów: utalentowana uczennica szkoły baletowej w Alla Scala, w wieku 15 lat wstąpiła do Royal Ballet School w Londynie, gdzie została primabaleriną. Miała zaledwie 19 lat, kiedy zagrała Julię dla Sir Kennetha Macmillana, legendarnego choreografa, o gorącym temperamencie.

Jej artystyczna ciekawość sprawiła, że opuściła Londyn i udała się do Nowego Jorku - na zaproszenie Michaiła Barysznikowa, jednego z wybranych przez nią partnerów, została ukochaną primadonną American Ballet Theatre.

U szczytu sukcesu Alessandra pożegnała się ze sceną, by poświęcić się swoim córkom Emmie i Matildzie, ale po siedmiu latach wróciła, "bo nie może żyć bez tańca".

 

9. Svetlana Zakharova (Łuck, 1979)

Królowa rosyjskiego baletu, Svetlana Zakharova od wielu lat pokazuje swoją doskonałość w świecie tańca. Jej anielska uroda i wybuchowa osobowość dodają jej talentu i czynią z niej odnoszącą sukcesy primabalerinę.

Wielokrotnie nagradzana gwiazda moskiewskiego Baletu Bolszoj wyróżnia się nie tylko w tańcu: ma doświadczenie polityczne jako posłanka do rosyjskiego parlamentu, festiwal baletowy dla dzieci, który nosi jej imię i występuje w kilku produkcjach telewizyjnych.

 

10. Misty Copeland (Kansas City, 1982)

Rewolucją baletową było pojawienie się na scenie Misty Copeland, pierwszej afroamerykańskiej primabaleriny American Ballet Theatre.

Z dysfunkcyjnego dzieciństwa na przedmieściach Zachodniego Wybrzeża Misty wyniosła naukę baletu. Misty potrzebowała wielu lat, aby ugruntować swoją pozycję i zatańczyć wielkie role primabaleriny: jej debiut w Jeziorze łabędzim w białym tutu był historyczny, potem udało jej się zagrać Julię w Alla Scali.




Dziesięć czarujących kobiet, które zmieniły historię baletu - ich życie może być źródłem inspiracji i motywacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Autor

Redakcja "Tele Horse"